Інформація щодо перевірки державних підприємств, які належать до сфери управління Держлісагентства та інших суб’єктів господарювання, діяльність яких пов’язана з вирубуванням лісів та експортом лісоматеріалів

Прежде, чем познакомиться с короткой версией результатов проверки лесной отрасли, связанной с реакцией Правительства Украины на отчет британской международной организации  Earthsight, предлагаю вспомнить выступление Премьера, с которого собственно и начался очередной виток «борьбы с контрабандой и коррупцией» в лесном секторе.

Подчеркну, что официально отчет о результатах проверки до сих пор не опубликован. Ниже короткая справка по результатам  работы, представленная Государственной аудиторской службой в ответ  на депутатский запрос. На сайте Госаудита данный материал отсутствует. На предоставление полного отчета по проверки до сих пор не получено разрешения Кабмина. Я начал размещать  текст со своими комментариями, которые выделены синим шрифтом, но по ходу знакомства с документом понял, что это абсолютно пустая трата времени.  ГОРА проверяющих органов,  без сомнения в тесном сотрудничестве с проверяемыми,  очередной раз родила МЫШЬ. М.П.

Державна аудиторська служба України на виконання доручення Кабінету Міністрів України (протоколи засідань КМУ від 18 липня 2018 року № 28 та від 26 липня 2018 року № 29) разом із Державною фіскальною службою України, Держекоінспекцією, Держгеокадастром та Національною поліцією України у 2018 році провели перевірки державних підприємств, які належать до сфери управління Держлісагентства, та інших суб’єктів господарювання, діяльність яких пов’язана з вирубуванням лісів та експортом лісоматеріалів.

Перевірки відбувались у 15 регіонах. Ними охоплено найбільших експортерів лісопродукції — державні підприємства, що входять до сфери управління Держлісагентства та суб’єкти господарювання недержавної форми власності. Решта лісокористувачів, підпорядкованих іншим органам виконавчої влади, експортних операцій із лісопродукцією взагалі не здійснювала чи здійснювала її у незначних обсягах.

М.П. Не ясно какой период был охвачен проверкой.

За результатами перевірок установлено низку фактів, — які опосередковано можуть свідчити про реалізацію на експорт суб’єктами господарювання різних форм власності ділової деревини (сортових пиломатеріалів) під виглядом технологічної сировини.

М.П. Очевидно, что проверка ничего не подтвердила, и не опровергла.  Приводить факты, «які опосередковано можуть свідчити» про что-либо,   правоохранительным и контролирующим органам просто  не солидно.

Проверяющие так и не уяснили, что в действующей в Украине таможенной классификации сырьё для плитного производства называется балансами и учитывается в группе кодов 4403, а также то, что «деловая древесина»(4403 — древесина в круглом виде) и «сортовые пиломатериалы»(4407,4409 — продукция лесопиления), — это абсолютно разные группы товаров. Помимо прочего в таможенной классификации нет позиции «технологічна сировина». В контексте традиционной пересортицы речь должна идти  об экспорте деловой древесины под видом дров топливных (44011). Главное при оценке этого явления  не ошибки в кодификации товара, а разница в цене о которой в отчете вообще не упоминается. 

Зокрема, відповідно до вимог законодавства реалізація суб’єктами господарювання лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів за межі митної території України допускається за наявності сертифіката про походження лісоматеріалів та виготовлених із них пиломатеріалів.

Аналізом таких сертифікатів установлено окремі факти експорту суб’єктами господарювання різних форм власності обрізних пиломатеріалів 1, 2, 3 сортів, що отримані ними шляхом переробки технологічної сировини.

Однак відповідно до ТУУ 56.196-95 «Деревина дров’яна для технологічних потреб» виготовлення зазначених пиломатеріалів з технологічної сировини не передбачено.

Також технологічній сировині для виробничо-технологічних потреб характерні певні вади (дуплявість, кривизна, гниль тощо), що фактично виключає можливість виготовлення із неї сортових пиломатеріалів, довжини яких повного мірою відповідали б довжинам технологічної сировини.

Натомість згідно з ДСТУ 9463-88 «Лісоматеріали круглі хвойних порід. Технічні умови» для виготовлення сортових пиломатеріалів необхідна ділова деревина.

Підтвердженням цього є заявлений у сертифікатах держлісгоспами і суб’єктами господарювання вихід обрізних пиломатеріалів із отриманої техсировини на рівні 50-55%, який відповідає середньому виходу пиломатеріалів із ділової деревини.

Отже, заниження підприємствами Держлісагентства сортності лісопродукції призводить до реалізації ними ділової деревини під виглядом технологічної сировини.

Ці дії дозволили суб’єктам господарювання недержавної форми власності придбати таку деревину за ціною низькосортної та реалізувати її на експорт у вигляді сортового обрізного пиломатеріалу на більш як 92 млн гривень.

М.П. Неверная формулировка. Речь в ТТУ идет не «технологическом сырье», а о «дровяной древесине для технологических целей», к которой, помимо прочего, отнесена «продукция производственно-технического предназначения». Что это за продукция нигде не определено: вполне возможно доска, фриза или даже фанера. Кто знает?

О факте массового производства пиломатериалов из дровяной древесины и последствиях этого в рамках проектов ФЛЕГ и ПРОФОР на протяжении последних 10 лет  докладывалось многократно…

Для прикладу, тільки Сумське обласне управління лісового та мисливського господарства видало 343 сертифікати, які містять зазначені ознаки.

Аналогічні випадки виявлено у Житомирській, Київській, Львівській, Чернівецькій, Черкаській, Рівненській, Чернігівській, Хмельницькій та Закарпатській областях, відповідні управління яких видали 764 сертифікати.

Також встановлено окремі випадки внесення лісгоспами недостовірних даних до супровідних документів, що надало їм змогу, попри законодавчі заборони, експортувати необроблену деревину.

Наприклад, ДП «Берегометське лісомисливське господарство» (Чернівецька область) у 2018 році здійснювало митне оформлення в режимі «експорт» деревини паливної у вигляді колод.

Водночас за інформацією уповноважених органів Румунії, отриманої ДФС, це підприємство здійснювало митне оформлення необроблених лісоматеріалів, заборонених для експорту.

З огляду на викладене, органи ДФС застосували до підприємства штрафних санкцій на суму 8,5 млн гривень.

Аналогічні порушення встановлені на ДП «Сторожинецьке лісове господарство» (Чернівецька область), де розмір штрафних санкцій склав 8,0 млн грн, та на ДП «Сокирянське лісове господарство» (Чернівецька область) — 5,4 млн гривень.

М.П. Где данные по цене древесины поставляемой лесхозами посредникам и посредниками конечным потребителям? Без них степень ущерба нанесенного государству установить не возможно и правоохранители продолжат выявлять «окремі випадки», что при старой власти делали, как минимум, не хуже. Где вообще упоминание о посредниках?  В целом мне всё уже ясно: дальше читайте без комментариев.

Під час перевірок виявлено факти здійснення експорту лісоматеріалів з ознаками фіктивності.

Органи ДФС встановили, що одним із контрагентів-нерезидентів CJIAT «Тур» (Волинська область) є фірма LINEEEAVEN SALES LP (Канада), якій у 2017-2018 роках експортовано 885 кбм лісоматеріалів на загальну суму 2.4 млн гривень.

Водночас на запит ДФС компетентний орган Канади повідомив, що діяльності LINHEAVEN SALES LP у цій країні не здійснює. До того ж за адресою, зазначеною як місце здійснення господарської діяльності LINHEAVEN SALES LP, розташовується значна кількість фіктивних компаній.

Аналогічно під час перевірок у ТОВ «ЛІС-ТРАНС-ШЛЯХ» та ПП «Сократ» (Волинська область) не підтверджено походження деревини, використаної ними для виробництва та реалізації на експорт пиломатеріалу хвойних порід кількістю 2,8 тис. mj на суму 5,1 млн гривень.

Така ситуація спричинена, насамперед, недосконалим порядком видачі сертифікатів про походження лісоматеріалів та виготовлених із них пиломатеріалів, а також неналежною перевіркою обласними управліннями лісового господарства повноти та достовірності поданої експортерами лісопродукції інформації, необхідної для отримання таких сертифікатів.

Під час перевірок дотримання податкового та земельного законодавства, стану збереження лісових ресурсів, проведених іншими співвиконавцями доручення Кабінету Міністрів України, також установлено низку порушень і недоліків.

Зокрема, за результатами планових перевірок суб’єктів господарювання, що здійснюють експорт лісопродукції, проведених у 2016-2017 роках та І півріччі 2018 року, органи ДФС донарахували 371,1 млн грн податків і зборів (зокрема 1,1 млн грн податкових зобов’язань з рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів), зменшили відшкодуванню та від’ємне значення з ПДВ на 108 млн грн тощо.

Поряд з цим органи ДФС за результатами опрацювання відповідей митних органів іноземних держав завели 24 справи про порушення митних правил на суму 31,05 млн гривень.

Крім того, органи ДФС виявили факти перерахування коштів 27 лісгоспами фізичним особам за послуги із заготівлі лісопродукції, частина з яких не мала технічних та матеріальних ресурсів на здійснення відповідних операцій.

Наприклад, лише Дії «Димерське лісове господарство» (Київська область) мало відповідні взаємовідносини з окремими фізичними особами на суму 68 млн гривень.

До того ж ДП «Димерське лісове господарство» (Київська область) уклало договір із ФОП Ховайло О.М. на суму 2 млн грн, який був працівником зазначеного лісгоспу.

Незабезпечення Держлісагентством на належному рівні функціонування лісової охорони призвело до незаконних рубок дерев та, як наслідок, завдання державі збитків на 166,2 млн гривень.

Зокрема, у періоді, що підлягав перевірці, масового характеру набули випадки вирубування цілих лісових масивів так званими чорними лісорубами або невстановленими особами.

Для прикладу, тільки лісогосподарські підприємства Закарпатської області самостійно виявили 1174 випадки таких лісопорушень, розмір шкоди від яких склав близько 38 млн гривень.

Аналогічні випадки виявлено і на території Львівської, Житомирської, Рівненської, Івано-Франківської, Київської, Хмельницької, Черкаської, Сумської, Чернівецької, Полтавської та Чернігівської областей, де встановлено незаконних рубок на більш як 86,3 млн гривень.

Крім того, представники державних екологічних інспекцій в Івано- Франківській, Волинській та Кіровоградській областях упродовж поточного року встановили факти незаконних рубок, проведених безпосередньо лісгоспами, на загальну суму майже 5,9 млн гривень.

Наприклад, тільки Державна екологічна інспекція у Кіровоградській області нарахувала шкоди, завданої навколишньому природному середовищу внаслідок недотримання ДП «Голованівське лісове господарство» і ДП «Олександрівське лісове господарство» (Кіровоградська область), на 5.4 млн гривень.

Державна екологічна інспекція у Волинській області упродовж червня — липня 2018 року на ДП «Цуманське лісове господарство» виявила незаконні рубки на території природно-заповідного фонду місцевого значення, що належить до територій заповідного урочища «Цуманська Пуща» та ботанічної пам’ятки природи «Ділянка дубового лісу».

Розмір шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу внаслідок незаконної рубки дерев, сягнув понад 3,6 млн гривень.

Під час перевірки стану збереження природних ресурсів на ДП «Димерське лісове господарство» (Київська область) і ДП «Берегометське лісомисливське господарство» (Чернівецька область) встановлено незаконні рубки на територіях природно-заповідного фонду.

Водночас відповідні екологічні інспекції, незважаючи на неодноразові звернення міжрегіональних територіальних органів Держаудитслужби та позитивну судову практику з аналогічних питань, зволікають із розрахунком заподіяної шкоди природно-заповідному фонду, орієнтовний розмір якої становить близько 27 млн грн (ДП «Димерське лісове господарство» —  2 млн грн, ДП «Берегометське лісомисливське господарство» — 25 млн грн).

Також за результатами обстежень територіальними підрозділами Держгеокадастру земель лісового фонду, проведених у 2016-2018 роках, виявлено, що внаслідок дій невстановлених осіб із незаконного видобутку бурштину на території низки лісогосподарських підприємств державі від самовільного зайняття земельних ділянок чи зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) завдано шкоди майже на 229 млн гривень.

Зокрема, тільки на території Рівненської області таких порушень установлено на 177 млн гривень.

Аналогічні випадки виявлено і на території Житомирської, Миколаївської та Івано-Франківської областей, де відповідний розмір шкоди склав близько 51,9 млн гривень.

Що стосується забезпечення Держгеокадастром обробки матеріалів космічної зйомки, то за результатами проведеної ним роботи на території Житомирської області установлено рубки на площі 645,6 га, які не підтверджені лісорубними квитками. Водночас за інформацією Держгеокадастру такі факти потребують обов’язкового уточнення на місцевості.

Не сприяє врегулюванню відносин у сфері лісового господарства і неналежна взаємодія Держлісагентства та Міністерства аграрної політики та продовольства України як центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері лісового господарства, під час підготовки проектів нормативно-правових актів.

Зокрема, ще з початку 2018 року, а в окремих випадках і з 2017 року, на розгляді у Мінагрополітики перебувала низка нормативно-правових актів, прийняття яких надало б можливість підвищити ефективність використання лісових ресурсів у державі.

Також на сьогодні у Держлісагентстві немає актуального державного лісового кадастру. Як наслідок, органи державної влади, органи місцевого самоврядування, заінтересовані підприємства, установи, організації і громадяни не забезпечені достовірною та об’єктивною інформацією для здійснення систематичного контролю за кількісними та якісними змінами у лісовому фонді України.

Крім того, Держлісагентство не здійснює на належному рівні контролю за виконанням територіальними органами вимог пункту 7 Тимчасового порядку видачі сертифіката про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів для здійснення експортних операцій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 грудня 2005 року № 1260, в частині відмови експортеру у видачі сертифіката про походження лісоматеріалів та виготовлених із них пиломатеріалів у разі наведення ним неповної або недостовірної інформації у поданих документах. Внесення змін до Положення про Держлісагентство від 08 жовтня 2014 року № 521 щодо виключення функції з видачі сертифікатів про походження лісоматеріалів Держлісагентство не ініціювало із 2005 року і до цього часу видача сертифікатів про походження лісоматеріалів здійснюється відповідно до згаданого Тимчасового порядку.

Протягом останніх 10 років так і не виконано розпоряджень Кабінету Міністрів України від 16.09.2009 № 1090-р «Про схвалення Концепції створення єдиної державної системи електронного обліку деревини» та від 18.11.2009 № 1408-р «Про затвердження плану заходів щодо реалізації Концепції створення єдиної державної системи електронного обліку деревини».

З огляду на викладене та зважаючи на низку порушень і недоліків, виявлених у системі Держлісагентства, листом від 10.10.2018 № 07-12/493-2018 Держаудитслужба запропонувала:

На рівні Кабінету Міністрів України

  • доручити Державному агентству лісових ресурсів України провести наради за участі обласних державних адміністрацій, територіальних органів Державного агентства лісових ресурсів України, прокуратури, поліції, Служби безпеки України, Державної фіскальної служби України, Державної екологічної інспекції України для напрацювання, затвердження та проведення спільних заходів з питань охоройи лісів від незаконних рубок і проведення систематичних перевірок пилорам, інших деревопереробних підприємств на предмет законності придбання деревини;
  • за результатами проведених нарад доручити Державному агентству лісових ресурсів України у місячний термін розробити проект спільного наказу щодо плану заходів із мінімізації випадків незаконних рубок у лісах Держлісагентства та подати його в установленому порядку на розгляд до Кабінету Міністрів України;
  • зобов’язати Держекоінспекцію забезпечити проведення розрахунків шкоди, заподіяної природно-заповідному фонду і лісовому господарству за всіма фактами незаконних рубок, та перевірити ризикові рубки, визначені Держгеокадастром за результатами обробки матеріалів космічної зйомки. ,

На рівні Міністерства аграрної політики та продовольства України

  • звернутися до Міністерства фінансів України щодо надання додаткового фінансування для ведення державного лісового кадастру та обліку лісів;
  • вжити заходів для заповнення вакантних посад керівного складу Держлісагентства.

На рівні Державного агентства лісових ресурсів України

  • розглянути питання щодо відповідності займаних посад керівників обласних управлінь лісового та мисливського господарства та лісгоспів, які допустили зазначені порушення та недоліки;
  • разом із Мінагрополітики та Міноборони забезпечити створення єдиної системи електронного обліку деревини, як визначено вимогами розпоряджень Кабінету Міністрів України від 16.09.2009 № 1090-р «Про схвалення Концепції створення єдиної державної системи електронного обліку деревини», від 18.11.2009 № 1408-р «Про затвердження плану заходів щодо реалізації Концепції створення єдиної державної системи електронного обліку деревини»;
  • на доповнення до постанови Кабінету Міністрів України від 21.12.2005 № 1260 «Про затвердження Тимчасового порядку видачі сертифіката про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів для здійснення експортних операцій» розробити та запровадити стандарт, який би чітко регламентував механізм видачі сертифікатів про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів;
  • розробити порядок реалізації державною лісовою охороною завдань, закріплених за нею;
  • під час формування бюджетних запитів на наступні бюджетні роки передбачати видатки для ведення державного лісового кадастру та обліку лісів;
  • з метою унеможливлення фактів вивезення за межі митної території України необроблених лісоматеріалів під виглядом дров паливних чи технологічної сировини упродовж 2019 року забезпечити перехід на застосування національних стандартів на деревину, гармонізованих із стандартами Європейського Союзу;
  • розглянути можливість фінансування ведення державного лісового кадастру та обліку лісів за рахунок небюджетних джерел (інвестиційних проектів, міжнародних фінансових інститутів тощо) і надати відповідні пропозиції до Міністерства аграрної політики та продовольства України;
  • разом із ДФС опрацювати питання необхідності внесення змін до податкової декларації з рентної плати, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 17.08.2015 № 719, в частині доповнення її кількісними та якісними показниками заготовленої деревини.

Прем’єр-міністр України Гройсман В.Б. надав доручення від 14.12.2018 № 40637/2/1-18 Держлісагентству та іншим центральним органам виконавчої вжити усіх належних заходів задля усунення порушень та недоліків, які встановлені під час перевірки.

Похожие записи

Добавить комментарий