Зміна торгівельних майданчиків – верх лісової політики? Чиї інтереси відстоює лісове агентство?

 

На ринку деревини склалася вкрай негативна і загрозлива ситуація через падіння зовнішніх і внутрішніх цін на продукцію деревообробки, що змусило скоротити, або й зовсім припинити діяльність деревообробних підприємств.

Скорочення виробництва вплинуло на закупівельну спроможність деревообробників, які вже не можуть викупити деревину, законтрактовану на аукціонах. Звісно, що це вдарило по фінансовому стану лісгоспів. Ситуація по багатьом підприємствам критична. Навіть скоротивши премії і доплати працівникам, керівники лісгоспів із жахом думають про наближення 20 травня, коли прийде час платити податки, але, напевно, ці проблеми не надто хвилюють лісове агентство.

Так, третього квітня у Держлісагентстві відбулася нарада із начальниками обласних управлінь щодо реалізації деревини для вітчизняних деревообробних підприємств. За результатами наради прес-служба звітувала: “…наразі склалася досить загрозлива ситуація, коли державні лісогосподарські підприємства заготовляють деревину, а реалізувати її за ринковими цінами стає неможливо”.

Постає риторичне питання: а чи дійсно ціна ринкова, якщо за неї неможливо продати деревину?

Деревообробників, як і директорів лісгоспів, цікавить питання: Що ж робити, як вийти із дійсно критичної ситуації, яка склалася для обох сторін?

Висновок по цій нараді шокує. Читаємо: “Як зазначив заступник Голови Держлісагентства Володимир Бондар, допоки не буде законодавчо врегульоване питання ринку деревини, лісова галузь має напрацювати єдину політику…”. То навіщо ж Держлісагентство допустило скасування Наказу № 42 без ухвалення нового нормативного документу?

На Колегії Держлісагентства 24 квітня фраза про “єдину політику” набуває конкретного адресата. Дослівно: “Рекомендовано розглянути питання щодо збільшення різних шляхів реалізації лісоматеріалів на внутрішньому ринку, у тому числі з використанням електронних торгових сервісів (торгових майданчиків, магазинів, системи “ProZorro.Продажі”)”.

На жаль це не вперше, коли, замість ухвалення конкретних рішень і чітких правил торгівлі деревиною, ДАЛРУ лобіює інтереси тих чи інших торговельних майданчиків.

Чи є щось особливе, нове або вигідне у системі “ProZorro” як для деревообробників, так і для лісівників?

Електронні торги вже використовуються іншими біржами. Всі вони мають свої переваги і недоліки. Основний недолік — ви стаєте залежним від якості інтернету, гаджетів. При  цьому невідомо ступінь захисту від інтернет-шахрайства під час проведення торгів. До того ж необхідний час, якого завжди не вистачає, щоб навчитися працювати з новим сайтом.

Послуги інтернет-майданчиків системи “ProZorro” так само сплачуються  покупцями, отже додатково збільшується й без того непідйомна вартість деревини.

Проблемним є пониження ціни при продажу через “ProZorro”. Ціна не зменшується в ході торгів, лише підвищується. Якщо аукціон не відбувся, лот виставляють ще раз, але вже на 10% дешевше. Так лот може виставлятися декілька разів, а його продаж тривати тижні, або й місяці. Маю великі сумніви, що дозволять проводити аукціони на пониження ціни.

То чи допоможе зміна торговельного майданчика вирішити проблему глобального падіння попиту на продукцію лісопромислового комплексу? За відсутності чітких правил торгівлі, зміна майданчиків лише шкодить!

В очікуванні справді дієвих рішень від Держлісагентства, лісгоспи   нарощують обсяги лісопиляння. Так, за перший квартал цього року ними взято на власні потреби біля 619 тисяч кубічних метрів деревини. Але, на наше переконання, це тільки поглиблює кризу.  Чому?

Ми вже неодноразово наголошували, що лісгоспи беруть у переробку деревину не по ринковій ціні, а по собівартості. Отже вони можуть демпінгувати на ринку обробленої деревини, що погіршує й без того важку ситуацію деревообробників, які  купують ліс на аукціоні не можуть продати свою продукцію за прийнятною ціною.

То яких реальних кроків і офіційних рішень ми очікуємо від Державного агентства лісових ресурсів?

  1. Прозоре формування стартової ціни. Для цього необхідно значно понизити стартові ціни на аукціонах або провести торги “на пониження” від теперішніх цін. Провести такі аукціони може будь-яка біржа, але для цього необхідне відповідне рішення керівних органів і офіційний наказ директору лісгоспу.
  2. Всі суб’єкти господарювання, в тому числі й лісгоспи, повинні отримувати деревину для переробки по ринкових цінах.
  3. Аукціонні лоти необхідно формувати за класами і діаметрами деревини відповідно до нових стандартів. Не може бути так, що в одному лоті змішана деревина для столярних виробів і палетної заготовки — це вводить в оману покупців на аукціонах і призводить до неадекватних цін.
  4. Якщо Держлісагентство та лісгоспи ратують за “ProZorro”, пропонуємо їм зробити перший крок і купляти деревину для власних потреб та продавати всю продукцію через систему “ProZorro”, що дасть можливість сформувати реальну ринкову вартість деревини та продукції переробки.

Не лише Україна потерпає від падіння цін на деревину.

Так, на сайті УП «Беллесэкспорт» є наступне оголошення:

ОАО «Белорусская универсальная товарная биржа» с 02.04.2019 еженедельно по вторникам в 10:00 проводит отдельные торговые сессии по продаже на внутренний рынок лесоматериалов круглых в заготовленном виде без целевого назначения в соответствии с государственными стандартами, разработанных на основе европейских стандартов (EN). Биржевые торги проводятся по алгоритму автоматического понижения в ходе торгов стартовой цены по выставленным на продажу лотам (торги на понижение)”.

Отже, поки ми чекаємо адекватних дій від державних органів влади, нас витісняють із традиційних ринків збуту виробники сусідніх країн, де лісова політика підкріплена ділом.

Голова  Асоціації деревообробників Львівщини Микола Когут

Похожие записи

Добавить комментарий