Фанерний ринок. Пережити пандемію

Прогнози та реалії європейського ринку фанери в умовах карантину.

Загальний рівень торгівлі в цьому сегменті в першій половині 2020 року знизився. При цьому деякі гравці ринку все ще побоюються, що бізнес не зможе швидко повернутися до докризових рівнів, а Covid-19 матиме довгострокові наслідки для європейських країн.

Ринок під час пандемії

Ринок фанери країн ЄС-27 та Великої Британії вступив у період пандемії з достатньо сильним рівнем активності і попиту з боку клієнтів. Разом з тим, його гравці змушені були враховувати заборони та обмеження, запроваджені урядами через Covid-19. Імпортери та дистриб’ютори фанери змушені були здійснювати низку заходів, щоб дотримуватися соціального дистанціювання та інших офіційно встановлених урядами антивірусних вимог, при цьому більша частина сектору продовжувала торгувати. Між тим, падіння обороту в перші шість місяців 2020 року варіювалося, в залежності від асортименту продукції та національних ринків, за деякими оцінками, від 15% до 75%, хоча багато учасників очікували більшого скорочення.

Так, французький ринок у піковий період пандемії (квітень, травень) показав максимальне зниження на 75%, британський – на 65%, бельгійський – на 35%. Водночас, ринки в Німеччині та Нідерландах постраждали значно менше. Обмежувальні заходи в цих країнах дозволяли здійснювати більшість операцій на ринку з мінімальними втратами ланцюгів поставок та постійних клієнтів. Основою бізнесу на національних ринках для імпортерів були невеликі торговці і середні дистриб’ютори, особливо ті з них, які обслуговували дрібних будівельників і приватних клієнтів.

Високий попит на фанеру був наявний з боку роздрібної торгівлі та готельного бізнесу, наприклад, для того, щоб закрити скляні вітрини від проникнення тощо. В свою чергу, експерти відзначають значне – до 50% – падіння пакувального бізнесу, який також у значній кількості використовує фанерні листи. Це викликано, перш за все, значним зниженням обсягів перевезення вантажів між країнами ЄС.

Між тим, суттєво вплинуло на роботу європейського ринку фанери припинення поставок китайської продукції. Цей вплив був частково пом’якшений у березні-квітні зниженням попиту в Європі, але попри це, все, що надходило з Китаю, попередньо вже було продано споживачам. Протягом травня поставки з Китаю та країн Південно-Східної Азії поступово почали відновлюватися, і в поєднанні з невеликим ослабленням юаня це навіть дало можливість імпортерам застосовувати гнучкіші ціни.

Статистика ринку

Як свідчать статистичні дані уряду Великобританії і Євростату, загальний обсяг імпорту фанери в країни ЄС-27 та Великобританію (без урахування внутрішньої торгівлі) скоротився на 15,6% до 1,58 млн кубометрів із січня по квітень цього року в порівнянні з аналогічними чотирма місяцями минулого. Між тим, спад імпорту за весь 2019 рік становив 5,3%.

Водночас, імпорт фанери листяних порід у країни ЄС та Велику Британію збільшився, в цілому, на 3,1% до 815 тис. кубометрів.

А ось імпорт фанери хвойних порід в ЄС-27 та до Великої Британії скоротився на 27,1% до 623 тис. кубометрів. Зокрема з Бразилії знизився до 456 тис. кубометрів, з Чилі – до 54 тис. кубометрів, з Росії – до 53 тис. кубометрів і з Китаю – до 25 тис. кубометрів, а от із Канади, навпаки, зріс до 8 тис. кубометрів.

На додаток до проблем з падінням обсягу реалізації фанери в будівельному секторі європейських гравців ринку турбують певні труднощі з виконанням вимог EUTR і FLEGT. Нагадаємо, що EUTR (European Union Timber Regulation) – Регламент ЄС із лісоматеріалів, спрямований на боротьбу з незаконними рубками та пов’язаною з ними торгівлею деревиною та лісоматеріалами в державах-членах ЄС. FLEGT (Forest Law Enforcement, Governance and Trade) – ініціатива ЄС, спрямована на боротьбу з незаконними рубками і пов’язаними з ними соціальними, економічними і екологічними збитками.

Як заявляють деякі компанії-імпортери, проблеми з EUTR щодо належної обачності при торгівлі деревиною та виробами з неї на ринку ЄС пов’язані з тим, що багато компаній змушені звільняти персонал, тому обробка документації відбувається повільніше. При цьому компетентні органи ЄС не роблять у зв’язку з цим ніяких знижок. Також відповідні служби в окремих країнах-членах стали уважніше вивчати продукцію, ліцензовану FLEGT, що нерідко призводить до невиправданої затримки з її реалізацією кінцевим споживачам.

Перспективи євроринку фанери

В питанні перспектив європейського фанерного сектору його учасники досить неодностайні. Більше половини з них вважають, що перед ними все ще стоять значні виклики, повязані з можливістю другої чи навіть третьої хвилі пандемії Covid-19.

Між тим, починаючи з середини травня експерти ринку спостерігають поступове відновлення продажу і довіри споживачів. Зокрема вже в червні Франція змогла повернутись майже до 80% від рівня продажу фанерної продукції у 2019 році, помітне поліпшення спостерігається також і у Великобританії. І хоча стан відновлення ринку, скоріш за все, продовжить поліпшуватися протягом усього літа, але з настанням осені ситуація може змінитись через прогнози медиків щодо локальних спалахів коронавірусу в країнах Європи.

Не виключається також і ризик банкрутств окремих компаній на ринку фанери і прискорення втрати робочих місць у країнах ЄС, оскільки в більшості з них урядові програми підтримки бізнесу вже згорнуті, а прогноз безробіття стане серйозним гальмом для європейської економіки в цілому.

Окремо слід зазначити наявність занепокоєння експертів на осінні перспективи сектору будівництва, який є одним із найбільших споживачів фанерної продукції. Між тим, у літній період спостерігається зростання активності в будівництві, так як на тих проєктах, які були відкладені через пандемію, підрядники намагатимуться протягом липня-серпня виконати якомога більше робіт. Учасники ринку фанери побоюються, що по завершенні таких проєктів, нове будівництво не буде започатковуватися такими темпами, як раніше, що призведе до зменшення обсягу споживання фанерної продукції. Деякі уряди, зокрема Німеччини і Великобританії, активно підтримують будівельний сектор, обіцяючи багатомільярдні витрати на інфраструктуру, але в інших країнах ЄС ситуація вимальовується не така райдужна.

Слід зазначити, що такі побоювання підтверджуються останніми прогнозами дослідницько-консалтингової мережі Euroconstruct. Її фахівці прогнозують, що в країнах-членах у 2020 році загальне скорочення обороту будівництва становитиме 1,5 трлн євро, що є найнижчим показником з 2015 року. У Німеччині падіння становитиме всього 2,4%, але у Великобританії та Ірландії може бути значно серйозним – 33% і 38% відповідно. У той час як обсяги будівництва почнуть відновлюватися вже у 2021 році, Euroconstruct прогнозує, що в 2022 році вони зможуть повернутися лише до рівня 2018 року. При цьому Euroconstruct вказує, що в її прогнозі також є ризики подальшого зниження, найбільш значущий з яких це, звичайно, коронавірус і його локалізація.

Газета “Природа і суспільство”
https://ekoinform.com.ua/?p=8924

Похожие записи

Добавить комментарий