Ринок деревини: в очікуванні змін

Поки у Великій Британії Brexit.

Європейський і британський ринки деревини, схоже, чекає нове випробування: з початком 2021 року закінчиться перехідний період Brexit. У травні уряд Великобританії вже виніс на обговорення проєкт «Глобального тарифу», який передбачає, в тому числі, перегляд тарифів та введення окремих обмежень на продукцію деревини з країн-членів ЄС та інших країн.

Митно-тарифна невизначеність

Потроху оговтуючись від COVID-19, виробники і імпортери деревини і виробів із неї готуються до нових випробувань. Вони пов’язані з виходом Великої Британії з ЄС та переглядом поки що діючих торгово-економічних відносин, оскільки Brexit так чи інакше змусить сторони змінити підходи у митно-тарифній політиці.

Слід зазначити, що велика частка імпортованого до Великої Британії дерева використовується у будівельній галузі. Зокрема, близько 90% деревини, що використовується в житловому будівництві, надходить із країн ЄС, в основному зі Скандинавії, країн Балтії, Австрії і набагато меншою мірою, таких як: Франція і Німеччина. Між тим, експерти констатують, що британські ліси, хоча і здатні задовольнити частину потреб країни в деревині, жодним чином не можуть замінити рівень поставок із країн в межах ЄС. Тепер, у звязку з Brexit, достатньо міцні і взаємопов’язані відносини різних секторів економіки Великобританії з ринком деревини ЄС та інших країн, проходять випробування в ході переговорів про умови співпраці після закінчення перехідного періоду, тобто з 1 січня 2021 року.

Перш за все, мова йде про нові митні угоди з давніми країнами-партнерами, які вже більш як півстоліття постачають деревину через Ла-Манш і Північне море. Очікується, що трейдери (включаючи імпортерів деревини) перейдуть на нову систему митної декларації (CDS) HMRC до вересня цього року, і це буде діяти в тандемі з існуючою митною системою до березня 2021 року. Між тим, на даний час поки що невідомо, якими будуть кінцеві умови угоди між ЄС і Великобританією щодо торгово-митної політики та те, який подальший вплив вона буде мати на митні перевірки і платежі.

Міняють правила гри на ходу

Як зазначають у Британській федерації виробників деревини (TTF), гравці ринку почали поступово повертатися до роботи після COVID-19, однак, певна невизначеність кінцевих умов Brexit стає для них новою перешкодою. Інтриги додає не зовсім відкрите і прозоре обговорення існуючих проблем щодо підписання кінцевої угоди, що посилює песимістичні настрої серед британського бізнесу. В самій TTF не виключають і того, що сторони так і не зможуть дійти згоди до кінці року, а це означатиме розрив відносин без будь-якої угоди. Як зазначають у TTF, викликає занепокоєння зміна позицій британського уряду щодо низки напрямків діяльності ринку деревини, де вже були надані чіткі гарантії. Це стосується, в першу чергу, сплати ПДВ на імпорт, щодо якого уряд у своєму листі запевнив TTF, що імпортери зможуть продовжувати використовувати той режим, що і раніше. Однак, нещодавно ця обіцянка була порушена і урядовці заявили, що ПДВ буде виплачуватися авансом у вигляді однієї суми на весь імпорт, що створює величезні проблеми, насамперед, для дрібних імпортерів, яких більшість.

За своїми тарифами

У травні уряд опублікував документ під назвою «Глобальний тариф Великобританії» (UKGT), який буде застосовуватися з 1 січня 2021 року до всіх товарів, що імпортуються до Великобританії, якщо тільки товари не надходять з країн, що входять в систему GSP (систему преференційних тарифів, яка передбачає зниження тарифів на різні продукти), або з країн, що вже мають торгівельну угоду з Великобританією. У новому документі вказані ставки мит, які будуть застосовуватися до митних декларацій, зроблених з 1 січня 2021 року або після цієї дати, коли Великобританія офіційно покине ЄС. UKGT має замінити єдиний зовнішній тариф ЄС, який діє до 31 грудня 2020 року.

Запропоновані нові тарифи, зокрема, на будівельну деревину та фанеру, були різко розкритиковані TTF, хоча не всі учасники ринку та експерти погодилися з цим. Одна частина відзначає, що насправді новим у відносинах будуть не розміри тарифних ставок, які ще можуть і не вступити в дію, а те, що імпорт Великобританії з країн ЄС тепер буде не таким вільним, що підриває існуючі відносини між торгівельними партнерами по обидва боки Ла-Маншу. Разом з тим, інша частина вважає, що це підвищить конкурентоспроможність інших постачальників до Великобританії, які зможуть працювати на рівних умовах із країнами ЄС. На даний час на постачальників, що не входять до ЄС, застосовуються тарифи на імпорт, які діють в ЄС, і розповсюджуються, в тому числі, і на фанеру, ламінати, деревні панелі, двері і вікна, рами для картин, меблі. Саме такі постачальники виграють у разі Brexit «без угоди».

Нове керівництво з торгівлі деревиною

Слід зазначити, що попри критику, британський уряд все ж здійснює важливі кроки у напрямку недопущення колапсу на ринках, зокрема, і деревини. Так, було видано керівництво «Торгівля деревиною: імпорт та експорт з 1 січня 2021 року». В ньому, зокрема, йдеться про те, що з 1 січня 2021 року операторам ринку необхідно буде слідувати різним процесам торгівлі деревиною і лісоматеріалами, які в даний час охоплюються законодавством ЄС. Між тим, у Великобританії буде свій закон про торгівлю деревиною, який міститиме вимоги, близькі до існуючих правил ЄС.

З 1 січня 2021 року імпортери повинні мати докази того, що імпорт з ЄС та Європейського Економічного Простору (ЄЕП) був законним. Між тим, британські компанії повин­ні дотримуватися цих правил і зараз, коли вони імпортують деревину з країн, що не входять в ЄС і ЄЕЗ. Щоб показати законність імпорту деревини та виробів з неї, операторам необхідно проводити ретельну перевірку, використовуючи конт­рольний список належної обачності.

При здійсненні експорту в країни ЄС і ЄЕЗ британським операторам ринку деревини також необхідно буде пред’являти документацію про джерело і законність продукції згідно з Регламентом ЄС із лісоматеріалів (EUTR). При цьому подання інших додаткових документів чи здійснення дій на митному кордоні з 1 січня 2021 року поки що не передбачається.

Насамперед – власні інтереси

Слід зазначити, що на практиці ринок лісоматеріалів у Великобританії відносно невеликий і вузьконаправлений в порівнянні з багатьма іншими європейськими країнами. Комерційні лісові ресурси значною мірою орієнтовані на ялинові насадження.

Сполучене Королівство має дуже давню традицію імпорту для задоволення своїх широких потреб у деревині, а тому, ймовірно, буде більш схильне знижувати тарифи саме на імпорт деревини. Сьогодні з дій уряду Великобританії вбачається, що країна не має наміру копіювати існуючий тарифний графік ЄС, а коригувати його з метою кращого врахування власних інтересів. Для майже всіх груп товарів із деревини, де ЄС застосовує тарифи, Великобританія зараз пропонує, або знизити, або ліквідувати тарифи для покращення умов імпорту після виходу з ЄС.

Між тим, у ЄС вже починають поступово вводити нульові тарифи на колоди і необроблені пиломатеріали, а також на всю готову деревну продукцію – меблі, деревне паливо, включаючи тріску, пелети, деревне вугілля, шпали, опалубку, дерев’яний посуд і кухонне приладдя.

Олександр КОЗКА
Газета “Природа і суспільство”

Добавить комментарий